Jag har tillsvidare lagt ner bloggandet här men följ mig mer än gärna på Instagram istället (pellehusvall) där jag är betydligt mer aktiv.
 
Kände att det var dags för lite rodd idag, och då gärna i form av intervaller. Värmde upp med 1000 meter lugnare rodd inna jag gav mig på femhundringar med en minuts vila mellan varje. Körde med motstånd 6 på hjulet.
 
Första intrvallen gick på 1:44 och målet var först att köra typ fem stycken på under 1:45 men redan vid andra femhundringen kände jag att jag inte är på den nivån just nu.
Avverkade nr 2 och 3 på 1:46-1:47 och höll mig sen på mellan 1:48-1:49 på resterande.
 
Körde totalt nio stycken. På den nionde hamnade jag någon tiondel över 1:50 eftersom mjölksyran i benen togöver, så då tyckte jag det räckte eftersom jag ju ville göra alla under 1:50.
 
 
 

Inledde dagens träningspass med ett besök i Kockums stora sporthall som för tillfället var ledig. Plockade fram höjdhoppsställningen och tjockmattorna för att för första gången på ett par år göra några hopp. Vann ju VSM-guld för två år sen utan att jag hade tränat något innan.
Senaste jag tränade höjdhopp var för nästan 20 år sen.

Gjorde en ordentlig uppvärmning först innan jag provhoppade några hopp på först 130 cm, sen 140 cm och därefter 145 cm, vilket kändes hur enkelt som helst. La sen upp den på 150 cm, vilket ocks gick galant. Tog även 155 cm men självklart fick jag lite känning i vänster patellasena (knäskålssenan). Vänster ben är mitt avstampsben och jag vet ju sen tidigare att jag har problem just vid knäextensionen, alltså sträckningen av benen, som man gör precis innan man hoppar upp. Det är ju ungefär samma rörelse som vid en vanlig knäböj när man reser sig upp, vilket jag också har problem med.

Men oavsett vilket så finns hoppkänslan kvar och det känns bra att veta att det inte är några problem att ta höjder runt 160-165 cm, vilket oftast räcker till VSM-guld i min åldersklass (M45). Jag är ju snart 48 så om två år är jag i M50-klassen och där räcker 160-170 cm ännu bättre till men allt handlar som sagt om knäet och att det håller.

Gick sen upp i gymmet och körde ett bålpass:

Bålrotationer i kabeldrag. 3x8 reps per sida (körde rätt tungt här)
Hängande benlyft 6x15 reps (5 raka+5 höger+5 vänster)

Sittande bålrotationer i maskin, 3x8 reps per sida (tungt)
Sittande crunches i maskin, 6x8 reps (tungt)
Liggande benlyft/Dragon flag-kombination. Mycket fokus på excentriska fasen (långsamt ner) 5x5 reps
Stående sidocrunches/sidolyft med 40 kg-kettlebell, 3x8 reps/sida
Ryggresningar (ländrygg) i lutande bänk, 20 kg vikt

Avslutade sen med plankan i knappt fem minuter där jag varje halvminut skiftade läge (böjda armar, raka armar, sida o.s.v.)