Jag har varit inne i en liten träningssvacka en tid nu men är inte helt overksam. Bl.a. så blir det en hel del vardagsmotion och som jag varit inne på tidigare så ska man inte underskatta den. Idag blev det först cykel ut till Bauhaus för lite inköp till uteplatsen, därefter en tur till replokalen och sen in till centrum för att därefter åka tillbaka till replokalen en vända till och avslutningsivs hem till Västra Hamnen igen.

Totalt blev det 32 km!
Dagens träning, cykel, vardagsmotion,
 
En del av kvällen ägnades åt skovård, närmare bestämt rengöring och putsning av de fenomenala Hunterstövlarna som användes mycket frekvent förra hösten och vintern (i Skåne är det ju mer regn än snö på vintern, så det är viktigare med bra gummistövlar än ett par varma vinterkängor).

Gummit på stövlarna får ju med tiden lite ljusa fläckar som man enklast får bort med Hunters egna spraymedel "Boot Buffer". Nu är båda paren som nya igen!


Hunter, gummistövlar, Boot Buffer,
 
Har tappat lite på träningsfronten de senaste två veckorna och har t.ex. inte varit på gymet på över två veckor. Däremot så har jag kört ett par styrkepass hemma samt förstås ett och annat löppass och/eller power walk-pass, så helt inaktiv är jag inte. Jag har fört träningsdagbok sen 1987 och då och då så har man av olika skäl kört lite mer lågintensivt och mindre frekvent. Ja, det har t.o.m. hänt att jag har haft månadslånga uppehåll (utan att ha gått skadad). 
Det är förstås ingen fara i det, tvärtom så kan det vara alldeles utmärkt att göra små uppehåll eller trappa ner lite under visa perioder. Sen ska man ju inte heller underskatta vardagsmotionen, som jag skrev om i ett inlägg häromveckan. Själv cyklar jag ju en hel del, bl.a. 17 km varje dag till och från jobbet.

Idag blev det i alla fall cykel bort till Pildammsparken och sen lite löpning där. Cyklingen tog 10 minuter och fungerar perfekt som en lättare uppvärmning. Väl på plats så mjukade jag upp lederna lite och sen körde jag först ett varv (2,9 km) i ett behagligt tempo (12:30). Hade inte bestämt hur långt jag skulle springa så efter ett varv tog jag ett varv till i exakt samma sköna tempo och fortsatte sen på ett tredje varv. Tyvärr fick jag efter 1500 meter in på det tredje varvet ont i vaden och fick avbryta löpningen. Totale blev det alltså 7,3 km (32:00)

Mina mer eller mindre kroniska skador i vaderna är förstås väldigt frustrerande och är huvudorsaken till att jag aldrig kommer att kunna springa på någon högre nivå igen. Det är trist men inget som jag tänker så mycket på längre. Men visst är det störigt att ha en stor kapacitet konditionsmässigt men inte våga springa så snabbt som man skulle vilja p.g.a. smärtan kommer som ett brev på posten så fort jag trycker på i tempo. Av det skälet så måste jag ligga och jogga i lugna tempon på sisådär 4:30-5:00/km (alltså 45-50 min/milen) när jag förmodligen har kapacitet för att göra neråt 40 min på milen i dagsläget.


Dagens träning, löpning, skador,