Tänkte att jag ska börja köra lite mer roddmaskin (Concept2) eftersom det är en jäkligt bra form av träning där i stort sett alla kroppens muskler från ben till ryggg, mage och armar, och dessutom så är det ju konditionsträning med minimal skaderisk. Tidigare har jag mest kört lite kortare 1000-2500 meter som uppvärmning men idag hade jag bestämt mig för att ro milen. Eftersom det var första gången jag rodde så långt så var det svårt att veta vilket tempo man skulle dra upp så jag inledde i ett medeltempo som kändes bekvämt som jag sen höll milen ut och landade på 42:30.
Det var på intet sätt något maxtemp så nästa gång riktar jag in mig på att sänka det en minut eller två och kanske göra ett försök på "dröm-40".

Det är rätt kul att hitta en ny träningsform och sätta upp drömgränser, i synnerhet som de ligger i nivå med de tider jag gjorde när jag började som löpare. Första målet då var ju förstås just dröm-40 men det gick rätt snabbt att nå, sen var det dröm-35 som var lite knepigare men det gick det också. Jag tvivlar dock på att jag kommer att nå ner på de tiderna, eller rättare sagt så vet jag att jag inte kommer göra det men dröm-40 ska nog kunna nås inom kort.

Tillägg 16 augusti 2014. Min tid på roddmilen har sen det här inlägget sänkts till 37:39:
http://pellehusvall.blogg.se/2014/august/krossat-pers-pa-milen-for-vilken-gang-i-ordningen.html

 
Roddmaskin, concept2, 10k, milen,
 
Kände för en kortare löprunda idag innan jobbet, så jag gick först 2 km bort mot Pildammsparken innan jag började springa. Startade i ett rätt lugnt tempo (över 5 min/km) för att sen öka farten efter hand. Halvägs in på rundan i parken kom jag in på samma spår som en annan jäkligt snabb löpare och då hade jag två val: antingen lägga mig bakom och ta det lugnt eller också springa in framför honom men då gällde det att trycka på för han sprang snabbt.
Jag valde förstås det sistnämnda bara för att se hur jag ligger till snabbhetsmässigt nuförtiden. Jag tryckte upp tempot och hörde hans löparsteg bakom men jag fortsatte försöka se oberörd ut och drog sakta upp tempot en bit i taget. Efter sisådär 500 meter så hörde jag inte hans steg längre och vid lämplig plats snegladre jag bakåt och såg att han var en bra bit bakom. Jag fortsatte c:a 1 km till i rätt högt tempo innan jag hade sprungit varvet runt, sen gick jag 2 km hem. Totalt blev det 4,1 km löpning och 2 km power walk.

Splitiderna såg ut så här:
Km 1: 5:11
Km 2: 4:43
Km 3: 4:31 
Km 4: 4:07 (i den här kilometern sprang jag drygt 500 meter i 3:14-3:47-tempo).


 
Löpning, 4K,
 
Ursäkta de suddiga bilderna. Kameran i iPhone 3 är verkligen usel.

Jag brukar inte behöva lägga ut några s.k. "före- och efterbilder" eftersom jag aldrig har haft något före eller efter, alltså inte pendlat upp och ner i vikt. Således har jag inte några bilder före, utan bara efter.
I stort sett har jag alltid legat mellan 80 och 86 kg, 80 kg när jag var aktiv medeldistansare under 90-talet och sen dess 83-86 kg, vare sig mer eller mindre. Men oavsett vikten, som egentligen är oväsentlig så har jag åren efter jag passerade 40 år anat en liten tendens till gubbmage. Den eventuellt lilla tendensen till gubbmage har jag de senaste månaderna arbetat bort, främst genom kontinuerlig styrketräning, och även om jag inte har så låg kroppsfettprocent att magrutorna syns så finns de ändå där under.
Nu har jag inget större behov av att deffa (är lika med plåga mig genom att utesluta allt gott man äter) så mycket att rutor och ådror syns, det förstår jag inte riktigt vitsen med. Man mår inte dåligt av att ha lite kroppsfett så länge det inte blir för mycket.
Tvärtom så är det vansinne att ha under 10% kroppsfett, inget som kroppen mår bra av i längden och dessutom så är det enligt min mening inte ens snyggt.

De snyggaste kropparna är istället de som är vältränade men som inte deffar, utan istället har en del kroppsfett kvar (ungefär som jag själv med andra ord, hehe. Ursäkta min aningen narcissistiska hållning som inte är helt allvarligt menad).

Dagens träning by the way blev för armar och bröst:

Uppvärmning 5 minuter rephoppning
Liggande hantelpress 3x15 reps
Hantelflyes 3x15
Stående bicepscurls med hanteln lodrätt 3x15
Sittande koncentrationscurls (hantel) 3x15
Stående pullovers med hantel 3x15
Dips mot bänk 3x15
Underarmscurls med stång 3x15
Omvända underamrscurls 3x15