Vaknade till vid sjutiden och kände mig hyfsat pigg så jag tyckte att det var läge att ta sig bort till gymmet och köra ett pass efter att ha käkat frukost #1 (en redig tallrik med fil och hemgjord müsli). 

På gymmet värmde jag upp med fem minuters rodd i halvlugnt tempo (1250 meter) för att få upp värmen innan bröstpasset som det blev idag:

Bänkpress i Smith, c:a 40 kg 2x10 reps + c:a 50 kg 2x10 
Bröstpress 4x10 reps med varierande vikt
Hantelflyes 2x10 reps
Hantelpress 2x10 reps

Passet tog c:a 30 minuter. Det visar att man inte alltid behöver lägga en massa tid på att träna, utan faktiskt kan köra ett rätt effektivt pass på kort tid. En hlavtimme kan i stort sett alla pressa in i sitt schema, så det är ingen ursäkt att man inte hinner. Det handlar oftast bara om vilja och inställning.

Nu cykel till jobbet men först frukost #2.


 
 
 
Styrketräning, kockum fritid, rodd, bröstpass,
 
Idag blev det som vanligt cykel till och från jobbet (knappt 2 mil). Efter middagen hemma så förenade jag nytat med nöje genom att köra en timmes stretching- och rörlighetsövningar framför TV:n. Att passa på att träna framför TV:n är någon so mi stort sett alla kan göra och där kommer man inte undan genom att påstå att man inte har tid att träna. Har man tid att se på TV så har man också tid att träna, i synnerhet om man kör en sån träning som går att göra framför TV:n (stretching, mängder av styrkeövningar, styrketräning med hantlar och andra redskap o.s.v.)

Själv körde jag ren övningar som är dels klassiska stretchövningar blandade med moment från både yoga och bodybalance. Använde även redskapet på bilden här som gå under namnet Foam Roller eller Trigger Point Roller. Det är en sorts massagerulle som masserar och stretchar ut musklerna och bidrar till att öka flexibiliteten i musklerna. Man kan även ha den till att trycka och arbeta bort knutor som alla har i sina muskler, ungefär som en sorts idrottsmassage där man trycker med fingrarna på vissa punkter där knutorna finns och masserar bort dem. 
Beroende på hur man belastar den så kan man köra allt från lättare behagligt tryck till riktigt hårt tryck på musklerna (man kan ju t.ex. som på översta bilden välja mellan att ha det andra benet i golvet som stöd eller att ha det i luften eller på det andra benet för att öka trycket på musklerna och knutorna).

Man kan förstås använda den till alla delar av kroppen och för de som ofta har värk i ryggen så är det ett bra hjälpmedel till självhjälp att ligga och sakta rulla på den här och stretch ut ryggmusklerna.
Ett mycket bra och billigt (300-500:-) redskap som jag på allvar upptäckte via min PT i våras.




 
Foam Roller, Trigger Point Roller,
Bild från Kockum fritid

Tyvärr blir det inte överdrivet ofta jag kör pass, är ju lite mer av indivualist men idag blev det i alla fall ett Bodybalance pass med fru Camilla där min PT Sofia höll i det hela på Kockum fritid. Det är ju ett jäkligt bra pass som stretchar ut hela kroppen och ökar rörligheten, vilket man aldrig kan få nog av. Så framöver måste det bli lite mer Bodybalance vid sidan om den sedvanliga styrketräningen och karaten. För övrigt så finns det ju en hel del likheter mellan Bodybalance och den for mav karate som jag utövar, i synnerhet det här med andningen och att hämta styrkan från magen (eller tanden som vi säger inom karaten).


 
Kockum fritid, Bodybalance,