Dags för ett litet morgonpass med inriktning på mage/core. Det blir ju inte så extremt mycket styrketräning just nu under sommaren eftersom det är roligare att vara utomhus och cykla eller springa istället för att vara inomhus men jag fösöker åtminstone köra två pass i veckan.

Inledde med 5 minuter rephoppning för att få upp värmen
Latsdrag 2x15 reps
Rodd 2x15
Drag till hakan med hantel 2x15
Sittande axelpress (hantlar) 2x15
Sittande sidolyft med hantlar 2x15
Ryggres med 10 kg-vikt 2x15
Benlyft (mage) 2x15
Chrunches (mage) 100 st (raka + sneda)
Plankor på raka armar (sidorna på en arm) 3x30 sek
Coremaskinen (se bild) två övningar (drag åt sidan samt sittande drag) 2x15 på båda
 
Nu cykel till jobbet och senare hem igen (knappt 20 km)
Styrketräning, Kockum fritid, core,
 
Hade lite känningar efter löppasset tidigare på dagen men det hindrar ju inte att man ändå kan köra ett karatepass. Idag var Sensei Milo i Köpenhamn som domare på tävling, så det var Igor som höll i hela passet och som vanligt så var det ett mycket lärorikt pass. Övningarna gick till stor del ut på att hitta den avslappnade men ändå närvarande känslan som sedan är skillnaden mellan ett effektivt slag eller block och det som inte är det. 
I övningarna kunde man se vilken skillnad det blir i resultat när man inte spänner eller "musklar" sig eller om man är helt lojt avslappnat och frånvarande gentemot när man är avslappnad men ändå har fullt fokus på det man gör eller det som kan komma.
T.ex. så blev det en uppenbar skillnad när man sträckte ut en arm rakt ut samtidigt som en partner försökte lyfta den. Spänner man armen och försöker stå emot kraften så har man inte en chans, utan rubbas utan några som helst problem. Är man däremot avslappnad och istället hämtar kraften från "tanden" och inte fokuserar för mycket på själva armen, utan bortom armen, i dess förlängning så blir effekten snarare den motsatta: partnern får mycket svårt att rubba dig eller armen.

Det är mycket spännande övningar som man förstås har stor nytta av inom karaten men också i vardagen.

Nu på söndag kommer Igor för övrigt att vara med i TV4:s Nyhetsmorgon och prata och visa övningar för psykisk och fysiska balans och om MIndfulnes i skolan (misstänker att det blir en del av de övningar som vi brukar köra med honom på karateträningen).


 
Dagens träning, karate, fudoushin,
 
P.g.a. mer eller mindre kroniska skador (till största delen åsamkade av den hårda banlöpningsträningen i spikskor under 90-talet) så blir det numera inte så mycket löpträning mer än lite sporadiskt då och då när andan faller på och vaderna känns någorlunda ok. Ibland kan det gå ett par veckor emellan löppassen, som nu, men ibland kan det vara ännu längre uppehåll. Konditonen upprätthålls istället först och främst genom all cykling, bl.a. de två milen om dagen till och från jobbet. Även om det "bara" är vardagsmotion så ska man inte underskatta den för jag tror att det är tack vare den som jag ändå klarar av att springa på en någorlunda rimlig motionsnivå de få gånger jag väl springer.

Idag sprang jag exakt 40 minuter och trots att jag körde på halv maskin (p.g.a. skaderisken) så hann jag ändå med 9 km (8,9 för att vara exakt), alltså c:a 4:30-tempo (45 på milen). Så även om jag idag inte törs trycka på i ett snabbare tempo så är det ändå skönt att inombords veta att det fortfarande finns kapacitet för neråt 40 på milen om det verkligen gällde. Ändå rätt ok med tanke på hur lite jag tränar löpning.


 
Löpning, skador, milen,