Inte mycket mer och säga än att det blev två timmar karate (precis som det ska vara varje onsdag, fredag och söndag framöver om inget annat kommer emellan).

Cykel till och från jobbet (20 km) blev det förstås också.
Dagens träning, karate, fudoushin,
 
 
Långfredagen bidrog till att vi bara var sex personer inklusive Sensei Milo i träningslokalen (Dojon) men det gjorde ju absolut ingenting. Tvärtom så blev det två timmar mycket givande träning där jag som novis lärde mig myycket nytt och fastande ännu mer för hela den filosofi som råder i den här formen av karate.

Nu ser jag fram mot söndag då det är dags för nästa pass.

Utöver karateträningen så blev det cykel till och från jobbet (samt till Djojon), totalt drygt 2 mil.
 
 
Dagens träning, karate, fudoushin,
 
Jag har ju alltid varit lite dålig på att prova nya träningsformer om jag inte räknar ungdomsåren då jag höll på med både brottning (eftersom farsan var en bra brottare med bl.a. ett SM-silver i bagaget) och basket i ett par omgångar. Brottningen och basketen var ju i organiserad form i klubb med tränare, utöver det så var jag och en av mina bästa ungdomskompisar väldigt aktiva med både fotboll och tennis där vi körde man mot man i timmar i stort sett varje dag under sommarloven men även innebandy efter skolan i högstadiet. Lite senare började vi även löpträna och det var väl egentligen då jag la grunden till det som sen skulle bli mitt egentliga idrottsval som jag sen gjorde en satsning på när jag hade passerat 20 (var 23 år när jag gick med i en friidrottsklubb i Motala, klubben som jag fortfarande är trogen).

Under min löparkarriär så ägnade jag mig i första hand åt just löpträning men även en del höjdhopp (tog ju ett Veteran-SM-guld nyligen) men tyvärr så var jag betydligt sämre på att styrketräna (och även halvdålig på stretch- och rörlighetsträning), vilket jag djupt ångrar idag. Det kan mycket väl vara bristen på detta som starkt har bidragit till stora skadeproblem, problem som sen var orsaken till att jag tvingades lägga av i förtid.

Men det är aldrig försent att stärka sin kropp på olika sätt, så i år har jag bestämt mig för att ta min träning (som de senaste åren mest har handlat om cykling och en del löpning) till en helt ny nivå. Detta har jag gjort genom att anlita en PT som jag nu har kört sex pass med och kommer fortsätta ett tag till med. Hon har gjort att jag äntligen fått smak på styrketräningen och rörlighetsträningen och förhoppningsvis bidragit till att jag kommer att fortsätta med det kontinuerligt.

Men för att utveckla träningen även mentalt och kombinera den med rörlighet, smidighet och stryka så har jag idag kört mitt första karatepass på karateföreningen Fudoushin i Malmö, en föreningen som verkar skilja sig en hel del mot många andra föreningar men det återkommer jag till längre fram.

Första passet varade två timmar och det kändes helt klart roligt och givande, något som jag tror kan utveckla mig på flera nivåer. Nästa pass blir på fredag. Det ser jag fram mot!

Det här är deras ledord (hämtat från hemsidan Fudoushin.se):

Ledord

Det är viktigt att karaten som utövas i Fudo-Shin karate-do är förankrad i traditionell japansk budo. Förutsättningarna för att till fullo leva efter dessa normer är begränsade i det moderna västerländska samhället, men i träningen strävar vi efter att finna de element av budon som är meningsfulla för oss i dag. Följande begrepp ser vi som huvudbeståndsdelarna i vår karate:

Självförsvar
. Karate som tränas och utövas inom Föreningen Fudo-Shin Karate-Do ska fungera som ett effektivt självförsvar. Varje teknik och varje övning fylls av mening genom att de alltid syftar till att utveckla karatekans förmåga att försvara sig.

Mental träning.
Fundamentalt för en verkligt meningsfull karate är inställningen till den uppgift som ska lösas. I detta ligger begrepp såsom mod, beslutsamhet, fokus och mental styrka, men också självtillit och integritet. Därför läggs största vikt vid att den mentala aspekten av karate också övas på ett genomtänkt och strukturerat sätt. Denna träning avses bidra till utvecklingen av karatekans mentala tuffhet, välmående, balans, samt integritet också i livet utanför träningslokalen.

Ergonomisk träning.
Det är av stor vikt att varje individs fysiska förmåga tas i beaktande vid träningen. För att möjliggöra ett livslångt utövande av karateträningen läggs stor vikt vid att alla fysiska moment och övningar i träningen är funktionella, ergonomiska och anpassas efter individen. På detta sätt undviks skador i största möjliga mån och kroppen kan prestera optimalt under alla faser av livet. Fysisk styrka är underornat kroppslig kontroll och balans.

Respekt.
För att alla ska kunna nå framgång i träningen på sina egna villkor ställs stora krav på ett korrekt uppförande, innefattande ömsesidig tolerans och respekt mellan medlemmarna i Föreningen Fudo-Shin Karate-Do. Medlemmarna förväntas uppträda med samma respekt gentemot sina medmänniskor också utanför klubben.

Dagens träning, karate, fudoushin,