Var tveksam om jag skulle vara med på jobbcirkelträningen idag eftersom jag var lite sliten efter två dagars löpning och styrketräning men en kvart innan så bestämde jag mig för att ändå gå dit och ta det lite lugnt. Eller hur, ta det lugnt? Det ordet finns inte på kartan när det gäller träning, så det som skulle bli ett lungt och skönt pass blev hårdkörning med fokus på styrketräningens basövningar.

Körde först typ ett varv för att komma igång sen koncentrerade jag mig på de fria vikterna och kettlebellsen där jag körde frivändningar med axelpress, marklyft, benböj, kettlebell swing, Kettlebell clean och kettlebell press. Alltså i stort sett samma grundtekniker med båda skivstången och ketllebells.

Min teknik är väl bitvis någorlunda ok men jag har mycket att lära och utvecklas i. Tack vare några fina tips och råd från PT Niclas på Forum så fick jag emellanåt till det rätt bra i både frivändningarna och i kettlebellpressen. När det gäller frivändningarna har jag en tendens att dra för mycket med armarna och det går ju bra om man kör med 50 kg men när man ska köra med mer eller börjar bli trött så måste man få till tekniken och jobba mer med höft och ben samt explosivitet. 
På benböjen så stod jag inledningsvis för brett med benen vilket resulterar i att jag drar knäna inåt (inte bra). När jag ställde mig smalare med benen så gick det genast lättare.

Vikterna är inte det väsentliga men jag körde med 50 kg på frivändningarna med axelpress, 80-110 kg på marklyften, lite mindre (80 kg) på benböjen, 24 kg på swing och clean samt gjorde även några press med 24 kg-klumpen.

Det hela resulterade till sist i ett riktigt bra pass som känns i både ben, rygg och axlar. 
Styrketräning, basövningar,
 
Förr var "gå ut hårt och öka" min filosofi, inte bara på tävling utan även på träning men på den tiden hade jag löpstyrka att klara av det. Det har jag inte riktigt idag såvida jag inte går ut riktigt lungt med dagens mått mätt.

Dagens andra träningspass blev ett utomhuspass (var ju bara tvungen att vara ute lite i det fina vädret, klädd i short och linne) i form av en mil löpning utefter strandpromenaden, sundspromenaden och Ribban. Inledde första 500 i lite lugnare tempo men sen var det så otroligt mycket folk ute så jag var ju bara tvungen att trycka på lite, så under de första 4 km var jag nere och nosade på 4-tempo i snitt och var periodvis nere en bra bit under 4 min/km.

Jag har ju inte den löpkapacitet som jag hade för 15-20 år sen så andra halvan fick jag dra ner rejält på tempot och hamnade på ett snitt på en bit över 4:30/km. Men jag gick i alla fall under 45 min med marginal och det är ändå ok med tanke på alla skadeproblem jag har haft med vader och knän (som för övrigt har känts väldigt bra på sistone).

Nu har jag sprungit två dagar i rad så nu blir det löpvila ett antal dagar.
 
 
Löpning, 10K, milen,
Tabell för syreupptagningsförmåga
 
Har väl inte berättat att jag var på hälsoundersökning via jobbet för ett par veckor sen? Efter man fyllt 45 så är tanken att man ska göra en sån här kontroll var femte år, vilket förstås är jättebra. Nu ligger ju inte jag i någon riskzon eftersom jag tränar mycket, aldrig har rökt, äter bra och mår bra även psykiskt och lever utan någon högre stress men det är ändå kul att kolla lite siffror.

Blodtrycket var 130/80, vilket är högre än jag hade senast jag kollade det men det var säkert 10-15 år sen och man får högre blodtryck med åren. Förmodligen är det lite lägre i verkligheten eftersom pulsen med all säkerhet gick upp en del eftersom jag inte gillar såna här grejer. Dock så är värdena fullt normala.

Gjorde sen ett konditionstest på cykel där jag fick cykla med lättare belastning i sju minuter samtidigt som pulsen kollades. Resultatet blev förstås mycket bra men det var inga siffror involverade.

Kollade sen lugnfunktionen genom ett spirometertest där man genom en maximal utandning mäter luftvolymen, alltså lungkapaciteten. Det var rätt svårt eftersom man ska blåsa ut i ett rör där det inte finns något motstånd men jag fick prova tre gånger och hamnade på 57 ml/kg/min, vilket enligt tabellen ovan betyder att jag ligger på en "mycket hög nivå" för en 20-29-åring (jag fyller alltså snart 46).
Resultatet är dock inte något extremt. Jämför man med riktiga uthållighetsidrottare så kan de ligga på 80-90. Gunde Svan låg under sin topp på 91 och Charlotte Kalla på 74.
Vad jag själv låg på när jag var som bäst vet jag inte men min styrka låg inte i den aeroba uthålligheten, utan minst lika mycket på den anaeroba, d.v.s ansträngningar där det inte behövs lika mycket syra och där det handlar om att klara av höga mjölksyrenivåer (400 och 800 meter t.ex.)

Bara positiva grejer med andra ord. Det enda som möjligtvis skulle vara lite negativt var att jag än en gång fick bekräftat att jag inte är 1,90 längre och det har jag förmodligen aldrig varit heller. Mäter sig gör man ju inte så ofta men jag kommer ihåg att jag var 163,5 och hela 187 när jag slutade nian.
Växte sen två cm till i tonåren och var 189 cm när jag gjorde ett test i lumpen för 25 år sen. Sen vet jag inte men förmodligen aldrig över 1,90 med andra ord.
Krymper gör man tydligen med åren och nu mättes jag upp till c:a 187,5 men det skrevs in 188 i protokollet. 
Jag kommer fortsättningsvis ändå säga att jag är 1,90 för man vill ju vara så låg som möjligt. Som tur är så tycker de flesta att jag ser längre ut.