Som sagt så ligger jag lågt med träningen nu för att spara så mycket som möjligt på kroppen inför nästa helgs MIdnattslopp och min löparcomeback efter 12 års uppehåll. Vaderna måste hålla och jag måste vara så pigg som det någonsin går för att de ska kunna hålla.

Så just nu ägnar jag mig uteslutande åt mycket lågintensiv träning och vardagsmotion. Igår cyklade jag t.ex. till och från Hyllie där jag jobbade igår. En sträcka på 15 km på min gamla enväxlade damcykel.
Idag körde jag en snabb promenad eller power walk om man så vill på knappa timmen (56 min) som blev 7,1 km.

För övrigt så kör jag en del stretch, i synnerhet för benen.



 
 
 
 
 
Om 11 dagar så är det dags; löparcomebacken efter 12 års tävlingsuppehåll. Jag ska inte älta det för mycket eftersom jag skrev mer detaljerat om tidsmål och sånt för någon vecka sen men i vilket fall som helst så är det alltså Midnattsloppet här i Malmö som jag pratar om.

Det som har hindrat mig och som gjort att jag inte tävlat på så många år är som de flesta nog vet mina problemvader som jag nog aldrig kommer att få ordning på. De har gjort att jag inte kan löpträna som jag vill och därför inte heller kan ligga på de tider jag borde ha kunna ligga på, alltså en bit under 40 minuter på milen.
Skitsamma, jag har inga planer på att bli en bra veteranlöpare, det har jag gett upp hoppet om men däremot så har jag som mål att åtminstone gå under 40 minuter igen....någongång de närmaste åren.

Får jag vara vara skadefri en period så vet jag att det går men jag tror inte det blir på Midnattsloppet nästa vecka även om det är enligt arrangören är en snabb bana men man ska aldrig säga aldrig. Håller vaderna så ska jag åtminstone ge järnet.

För att göra mitt bästa så har jag valt att göra en rejäl nedtrappning av min träning nu veckorna innan. Jag har ju för övrigt kört på väldigt bra överlag hela året och sluppit sjukdomar. Av det skälet så känner jag mig rent allmänt i bra form men för att vara så pigg och fräsch som möjligt i löparbenen så har jag sen förra torsdagen legat lågt med träningen. Hade det varit för 20 år sen så hade jag kunnat köra på men nu så behöver min kropp mer vila för att vara fräsch. Återhämtningen tar längre tid och jag vet sen tidigare att jag oftast har varit i riktigt bra form när jag vilar några dagar eller kanske en vecka. Det liksom spritter i benen.

Idag var jag i alla fall ute och kände lite på benen och framför allt vaderna för att se om de känns ok, och det gjorde de den här gången. Hur de kommer att klara 10 km asfalt i högt tempo (förhoppnigsvis runt 4 min/km) nästa lördag är en annan fråga. Det får gå som det går.

Idag så började jag i alla fall med att gå 2,5 km på 20 min (alltså 7,5 km/h) innan jag började springa lite lätt i 30 minuter jämt. 6,5 km blev det. Det viktiga var inte att springa snabbt, utan att låta kropppen få lite lättare löpning innan loppet (även om det är 11 dagar kvar).

Nu blir det ingen mer löpning innan loppet men en hel del stretching och möjligtvis något lättare styrkepass eller rodd.
 
 
Midnattsloppet, 10K, milen,
 
För ett par veckor sen frågade jag här i bloggen för vem eller vilka som Pildammsparkens nya utegym är till för (se inlägget: http://pellehusvall.blogg.se/2014/august/vem-ar-pildammsparkens-utegym-till-for.html).

Jag ställde frågan just för att jag har upplevt att det väldigt ofta är stora grupper och träningsgäng som ockuperar de båda gymmen. Min känsla var att det dels var öppna grupper där kommunens initiativ "Träna i parken" ligger bakom och där alla är välkomna men att det dels också var andra gym som valt att hålla mer slutna träningspass för sina egna medlemmar. Det är såvitt jag förstod inte tanken eftersom all träning ska vara gratis och öppen för alla. 

Jag skickade frågan till Gatukontoret och fick svar för några dagar sen. Så här svarar de att tanken och syftet är med utegymmen och de pass som bedrivs där. De bekräftar lite av hur jag trodde upplägget var.

"Hej!
Tack för viktiga och bra synpunkter - och förlåt mitt sena svar (men nu är semestern slut).
Träna i parken är ett initiativ som Malmö stad finansierar, för att underlätta för alla malmöbor att börja träna. Precis som du har sett på hemsidan innehåller konceptet både gruppträning och instruktioner - och allt är öppet för alla, utan anmälan, och naturligtvis gratis.
Instruktören Johan Hjälm är anlitad av oss för att introducera utrustningen på gymmen, visa enklare övningar och tipsa om hur pass kan sättas ihop utifrån den enskildes förutsättningar. Han kan också ge tips om rehabträning och hjälpa till med teknik etc. Han finns i Skogens utegym måndagar och onsdagar 17-19 fram till sista september.
Dessutom har alltså klubbar, föreningar och gym pass i parken på bestämda tider. Alla tider och pass hittar du på facebooksidan Träna i Parken. Tanken med dessa pass är att inspirera och ge möjlighet till intresserade att testa olika typer av träning som går att utföra både i gymmen och i parken. Alla pass är öppna för alla - dvs inte alls bara för medlemmar och betalande.
Dessutom är vi väldigt tydliga med att Träna i Parken-passen sker på samma villkor som annan träning i gymmen, dvs de har inte rätt att köra bort någon t ex.

Förutom de pass som organiseras genom Träna i Parken är jag medveten om att många andra klubbar och gym håller slutna pass i parken. Så har det länge varit, men det märks tydligare nu sedan gymmen öppnat. Jag kan bara beklaga om de stör, och självklart har de inte heller rätt att köra bort någon.
Vissa föreningar tar väldigt stor plats, och jag försöker hålla en öppen kommunikation med dem om vilka regler som gäller. Gymmen är inte bokningsbara, och ska aldrig bli det, så slutna pass ser jag helst att de inte har på platsen. Jag är glad för dina synpunkter, och hoppas att även vi kan ha en dialog om detta. Testa gärna ett Träna i parken-pass och berätta vad du tycker."


Överlag alltså ett lovvärt och bra initiativ från kommunen men tyvärr så menar jag att en del av hela grejen med utegymmen går till spillo när det på de mest attraktiva tidenra i veckan är en form av organiserade gruppass där spontaniteten försvinner då de som helt enkelt bara är ute och springer och vill stanna till och göra lite övningar undviker det p.g.a. alla grupper som är där. Men det är förstås min helt personliga åsikt och där håller förstås inte alla med.
Är man inte så sugen på att bedriva träning i grupp eller vill vara mer spontan så får man försöka ta sig dit på tider då det inte är några föreningar som kör där men som sagt så lär det då inte bli på de mest attraktiva tiderna.

Uppenbarligen så finns det även klubbar som håller slutna pass och som också tar upp en massa plats och förmodligen skrämmer bort enskilda motionärer. Det känns riktigt irriterande.
Personligen känner jag i alla fall att jag, tvärtom mot vad jag sa i våras, inte kommer träna speciellt ofta där av just det skälet att jag inte kan vara spontan och bara gå dit och köra utan risk att de sannolikt är stora gäng som tar upp all plats (organiserade eller inte).

Nej, finge jag bestämma så skulle det inte bedrivas gruppträning i så hög grad som det nu verkar göra men förhoppningsvis så är det bara initialt nu när gymmen är nya som det kommer att pågå. Helt enkelt för att introducera människor och lära dem vad man kan bedriva för träning med redskapen. 
Nästa år kanske dessa pass minskar och utrymmet blir mer fritt och öppet för enskilda individer att bedriva spontan träning när de vill. Det hoppas i alla fall jag.



Utegym, utomhusgym, Pildammsparken,