Som jag misstänkte så blev inte dagens första pass det sista innan julafton, utan istället dagens andra pass, en power walk på c:a 7 km (drygt 50 minuter) som blev det. Kändes ändå skönt att gå ut och lufta sig lite eftersom jag i stort sett inte har varit ute idag (om jag inte räknar cykelturen till kaffebutiken och den korta turen till ICA).

Imorgon blir det som sagt en heldag och kväll i Köpenhamn, vilket lär innebära en hel del promenerande. Det lär också bli en hel del god mat, fika och öl. 



Bild från Nordic Wellness Västra Hamnens FB-sida
 
Imorgon blir det en heldag i Köpenhamn, så sannolikt så var dagens pass på "mitt" gym det sista innan julafton men man ska aldrig vara helt säker (kan ju bli ett pass till senare idag).
Fokuset idag låg på armar, rygg och axlar och såg ut sä här:

Uppvärmning i roddmaskin, 5 minuter i 1:59-tempo.

Stående bicepscurls (16 kg-hantlar), 3x10 reps
Hammercurls (14 kg), 3x10 reps
Stående pullovers (14 kg), 3x10 
Bänkdips 2x15
Sittande underarmscurls med skivstång (c:a 30 kg) 3x10

Breda latsdrag 60 kg med långsam excentrisk fas, 3x10 
Smala latsdrag 50 kg med långsam excentrisk fas 3x10
Roddrag i maskin (upper back) 3x10
Ryggres i maskin (lower back) 3x10
Skivstångsrodd (40 kg), 3x10

Arnoldpress (14 kg-hantlar) 3x10
Kombiövning för axlar (framåt- och sidolyft) med hantlar 3x10

Excentriska chins 10 st


 

Satt och var lite seg och hängig idag när fru C sa till mig att det är bäst du går och tränar så blir du piggare och på bra humör. Hon hade rätt, vilket jag förstås vet. Tränar jag inte eller är fysiskt inaktiv så blir jag lite småvresig, så det var bara att fundera på vad jag ville göra för något.
Mest sugen var jag på att springa men eftersom jag inte var sugen på att ge mig ut så blev det till att gå över till mitt gym next dorr och inta löpbandet.

För en gångs skulle så hade jag en plan; att springa milen och att göra det under 45 minuter för att se efter att jag inte är helt ur slag när det handlar om löpformen. Satte hastigheten på 13 km/h och körde på i det i 2 km innan jag ökade till 14 km/h fram till 5-6 km då jag drog ner det en aning igen för att sen höja tillbaka till 14 km/h vid 9 km och avsluta med 15 km/h (4-tempo på löparspråk).

Sprang in på 44:15, vilket kändes helt ok eftersom det inte var något max. Är inte i superform på cardiofronten just nu. Gjorde 3 min snabbare i somras på löpbandsmilen och räknar med att vara där till sommaren igen men det är inte så viktigt eftersom jag lagt löparkarriären på hyllan p.g.a. skador (har ett milpers som är c:a 10 minuter snabbare).

Kändes i alla fall bra att köra ett pass utan att få ont i vaderna. Dessutom blev jag på gott humör.