Efter ett uppehåll på ganska precis tre månader så tog jag mig idag äntligen i kragen och återvände till karatedojon och det ångrar jag inte en sekund för det var riktigt roligt att dra igång med karaten igen och förstås att återse alla sköna människor. Just nu känns det som att jag absolut kommer att fortsätta köra på men jag ska inte sätta pressen på mig själv att jag måste köra alla tre passen varje vecka plus läger/seminarium varje månad. Istället ska jag ta det i det tempo som jag känner för och utvecklas därefter. Kör man oftare så utvecklas man förstås snabbare men samtidigt så måste det vara kul.

Dagens pass inleddes med 30 minuters uppvärming där Igor dels körde flow fiten och en grundlig karatestrech men också, för mig, lite nya övningar. Därefter körde vi på med att par övningar av det som vi kallar "combat karate", alltså praktiska övningar där vi lär oss hantera hur man klarar av en närkamp. Karaten bygger ju först och främst på slag-, spark- och blocktekniker men man kan lika väl hamna i en situation där man hamnar i någon sorts brottningsnärkamp och då krävs andra tekniker för att klara av det.
Idag övade vi främst på hur man kan försvara sig när man blir fasthållen bakifrån och kanske t.o.m. lyft.

Efter det tog Sensei Milo över och vi körde tillämpning av Te No Kata som jag körde tillsammans med svartbältarna Erik och Huso. 

Ja, det var som sagt kul att vara tillbaka och med en lite mer avslappnad inställning en tidigare. På söndag är det ett "läger" men tyvärr jobbar jag, så nästa pass får bli på onsdag. Det ser jag fram mot.
 
Måndag: cirkelträning + lite rodd
Tisdag: Löpträning
Onsdag: Funktionell träning
Onsdag: Stretch och rörlighet
Idag: Bodypump på Forum tillsammans med fem arbetskollegor under ledning av Pernilla.

Börjar helt klart komma iform igen efter att ha varit lite småkrasslig i januari och lite i februari, så dagens pass kändes kanon även om jag kände av veckans tidigare pass i musklerna. La på betydligt mer på stången än jag har gjort på tidigare body pump-pass, vilket inte minst kändes i slutet på axelövningarna. Frivändningarna och rodden gick bra men axelpressmomenten var riktigt tunga med c:a 30 kg på stången. Går bra ett tag men efter ett antal reps så blir det riktigt tungt. Ändå glad att jag la på lite och gick ur komfortzonen.

Lite roligt är att tjejerna (Päivi, Anette och Pernilla) på jobbet som är på plats lite tidigare har börjat ställa fram prylarna till mig (stepbrädan, stång, vikter och matta) så att jag ska slippa stressa med det. Det lustiga är att de ställer mig allra längst fram. Vad det beror på vet jag inte men antingen så är det för att de inte ska synas eller så är det för att de vill titta på mig, hehe. Oavsett vilket så är jag tacksam för att de förbereder åt mig. Det är snällt!

Dagens vardagsmotion: c:a 15 km cykel (till och från jobb samt till och från replokalen).



 
Slötittar på Jason Bourne-filmen på sexan (man kan ju aldrig få nog fast man sett filmerna hur många gånger som helst). Samtidigt så kan man, om man vill, vara lite aktiv framför TV:n istället för att bara sitta stilla i soffan (skönt det också iofs).
Själv passade jag på att köra lite stretch- och rörlighetsträning i 45 minuter eftersom jag var lite stel efter cirkelträning i måndags, löpning igår, och hård funktionell träning med Tabatas idag. Sen är det ju aldrig fel att köra stretch och rörlighet även om man inte är stel eftersom ökad rörlighet minskar dels minskar skaderisken vid träning och dels gör att man har lättare att utföra många styrkeövningar och för den delen annan träning också.

Så fuska inte med stretchen men det är inte nödvändigt att göra det direkt efter passet om du inte hinner, i synnerhet inte om man har kört riktigt hårt. Det finns studier som visar att stretch direkt efter ett mycket hårt pass knappt gör vare sig till eller från, däremot så kan man köra den en stund senare.
Sen kan man förstås alltid planera in seprata pass som man ägnar helt och hållet och stretch och rörlighet, precis som jag gjorde nu.

Vill man inte eller har svårt att veta hur man ska göra på egen hand så finns det bra pass som t.ex. Body Balance eller varför inte någon form av yoga?
 
 
Dagens träning, stretching, rörelseövningar,