Bild från Lesmills.com
 

Torsdag och dags för jobbträning på Forum där vi idag var åtta pers (tror jag). Dagens pass var body pump (under ledning av den sköna instruktören Pernilla), mitt andra body pump-pass för året och mitt tredje pass ever men det är faktiskt en rätt kul träning och även om man inte kör med några supertunga vikter så blir man ju ändå rätt trött i musklerna i och med att tempot är rätt högt.

Efter passet som var på 45 minuter satte jag mig som vanligt vid roddmaskinen men idag blev det bara 3000 meter på tiden 11:45, inget märkvärdigt men alltid skönt med lite extra cardio när tillfälle ges.


 
Bodypump, rodd, 3 km, concept2,
Redskapen som användes idag
 
Det blev ett hemmapass igen för vem fasen har lust att ta sig bort till gymmet i det här tråkiga vädret? Nej, då är det bättre att köra med det man har hemma och i mitt fall betyder det hantlar och kettlebells. Dessutom så kan man snegla lite på TV:n samtidigt som man tränar och dessutom ha en massa ljus tända för att få en skön stämning när man tränar (ja, jag är en sån som helst inte tränar med musik i öronen).

Idag körde jag s.k. supersets (supersetas som vissa säger) med inriktning på grabbmusklerna bröst, biceps och triceps. Ett superset är två på varandra följande set där man antingen kör samma muskelgrupp alternativt en muskel och därefter antagonisten. T.ex. så kan man alltså köra bicepscurls direkt följt av hammercurls (också biceps) eller så kör man bicepscurls och sen antagonistmusklen triceps.
Själv valde jag det första alternativet:

5 superset med 10 reps hantelpress och 10 armhävningar (primärt bröst)
5 superset med 10 bicepscurls och 10 hammercurls (biceps)
5 superset med 10 pullovers och 10 bänkdips (triceps)

Totalt: 300 reps

Lite stretch av bröstet, biceps och triceps på det så att man inte blir helt stel imorgon.




 
Superset, Kettlebells, hantlar,
 
Så var det dags att återse PT Niclas och hans cirkelträning på Forum tillsammans med arbetskamraterna som var rätt många idag (som brukligt på måndagarna). Själv kände jag mig i bra form och har kommit igång bra de senaste dagarna efter krassligheten. Åter igen så är jag glad att jag var smart nog att vila lite längre än jag kanske hade behövt, det har man igen genom att man då känner sig pigg och full av energi när man väl drar igång igen.

Som vanligt så körde vi på i 45 minuter och själv höll jag ett hyfsat bra tempo, inte något max men tillräckligt för att jag skulle få upp flåset. 
Efter passet så kände jag att det var läge för lite cardio, så jag satte mig som ofta vid roddmaskinen (Concept2) och avverkade 5000 meter på 19:45. Målet var just 5 km under 20 minuter och det gick ju bra. Blev rätt flåsig på slutet men det var iändå nte något maxtempo. Ligger lite lågt så här knappa två veckor innan veteran-SM så att jag inte kör slut på mig. Jag ska vara fräsch som fasen i benen när det dra ihop sig så den här veckan kommer jag köra på hyfsat men nästa vecka så trappar jag ner på intensiteten och mer eller mindre vilar mig i form genom att bara köra stretch och rörlighet.

Och efter dagens pass så körde jag som vanligt just stretch i 15 minuter. 
 
 
rodd, 5k, 5000 meter, concept2,