Det var nog flera veckor sen som jag var med och körde cirkelträning med jobbet men idag var jag tillbaka på brottsplatsen för ett 45-minuters cirkelträningspass under ledning av PT Niclas på Forum. Som vanligt på måndagarna så var det rätt många som var på plats men inte fler än att det blev ett bra flyt mellan stationerna, vilket kändes bra. Jag är mest inne i min egen träning men så vitt jag kunde se så körde de flesta på bra, vissa bättre än andra men alla verkade köra efter sin förmåga. Oavsett vilket så är det roligt att folk faktiskt utnyttjar den fina förmånen vi har med att kunna träna på arbetstid.

Själv hade jag ju cyklat 2 mil och kört lite rephoppning tidigare på dagen men cirkelträningen gick ändå bra och det var kul att vara tillbaka. La lite extra fokus på de fria vikterna (skivstången) där jag körde frivändningar med press och lite marklyft med lättare vikt (c:a 70 kg) samt en del kettlebells där Niclas visade mig ett etxramoment som jag kunde lägga in på en av övningarna. Bra!

Efteråt körde jag lite lättare cardio för att varva ner i form av 1000 meter rodd i lugnt tempo (4 min blankt) och avslutade sen med 10 minuters rephoppningslek där jag provade lite olika saker för att utveckla min rephoppning.




Cirkelträning, rodd, hopprep, rephoppning,
 
Jag använder ju ofta rephoppning som uppvärmning innan jag gymmar men faktum är att rephoppning duger till så mycket mer än bara uppvärmning. Det är förstås en grym cardioträning där man snabbt får upp pulsen men det är också bra för koordinationen, fotarbetet, i viss mån spänsten beroende på hur man hoppar, småmuskler i fötterna om man kör barfota och även andra muskler eftersom man jobbar med både armar och ben.

Idag köpte jag ett hopprep med räkneverk som jag kan ha hemma. Känner att det blri för lite rephoppning och därför tänker jag försöka köra lite även hemma framöver. Just det här med att det är räknare på det är kul eftersom jag inte riktigt har haft koll på hur många hopp man gör när man kör t.ex. en femminuters uppvärmning innan styrketräningen. Nu vet jag!

Provade repet lite här hemma men det var lite bökigt eftersom det var så trassligt (tar väl ett tag innan det rätar ut sig ordentligt), så jag fastnade en del under hoppandet. Med det i tanken så ska det bli kul framöver att se hur många hopp man kan göra på en viss tid. Idag provade jag först med att köra två intervaller med 60 + 60 sekunder där jag första intervallen hann med 172 hopp och på den andra 180 hopp, alltså tre hopp/sekund.

Sen avslutade jag med att köra fem minuter i ett normalt uppvärmningstempo och hann då med 667 hopp. När jag får ordning på repet så får 200 hopp på en minut vara första målet. Fem minuter vete tusan men kanske 750 hopp om jag trycker på.

Innan rephoppningen hade jag varit ute och cyklat dryga 20 km. En bra uppvärmning inför cirkelträningen med jobbet med andra ord.
 
Rephoppning, hopprep,
 
Idag var det slut på den ofrivilliga viloveckan och dags att ge sig ut och röra på sig. Kände lite i halsen dagarna efter vi kom hem från Norrland men har nu varit frisk ett par dagar, så efter att först ha cyklat ut till Svågertorp (c:a 2 mil t.o.r.)  för att handla lite prylar till uteplatsen slängde jag på mig löparskorna för att ta mig en runda utefter Ribban.
Nu börjar det bli så skönt ute att man slipper ta på sig hundra lager med plagg. Idag körde jag med långa tajts, en kortärmad löpartröja och en tunn typ hood och det var precis lagom (kunde nästan ha kört i shorts och kortärmat men väntar lite med det).

Första kilometern kändes rejält tung men det är inte så konstigt eftersom jag inte sprungit på ett tag. Efter ett par kilometer började jag dock komma igång och körde c:a 2 km i sanden och på strandvallarna vid Ribban för att sen ta den asfalterade rakan tillbaka. Tog det rätt försiktigt och höll c:a 4:40-tempo i snitt men tryckte på en aning någon kilometer i slutet på 4:20. Överlag kändes det ändå rätt bra och inga som helst känningar i vader eller knän, vilket förmodligen beror på att jag håller mig till ett lugnt tempo när jag springer.

Sprang i alla fall 40 minuter och 8,55 km. Skönt att vara igång igen. Imorgon en ledig dag till och då blir det nog styrketräning på Kockum.