Normalt sett på torsdagarnas jobbträningspass den här terminen så har vi kört cirkelträning men av olika skäl så kommer vi fram till jul istället lägga in lite cardioträning i form av indoor walking, vilket vi körde hela förra hösterminen. Passet leddes av Maria som också brukar hålla i onsdagarnas HIIT-klass, så just nu skulle man kunna säga att hon har blivit vår huvudinstruktör.
Jag har sagt det förr; överlag är alla instruktörer som vi har och har haft på Forum mycket bra. De har förstås alla sin egen stil men det är ju just det som gör det hela lite roligare. 

Vi var idag 10 st på passet som svettades på i 45 minuter. Själv körde jag på hyfsad men inte maximalt idag. Var lite sliten efter gårdagens HIIT, rodd och inte minst spinningen.

Efter passet körde jag lite frivändningsteknik med 60 och 70 kg på stången. En del av lyften kändes bra och på ett par av dem fick jag till det riktigt bra. Kändes direkt hur mycket lättare det fick när tekniken sitter hyfsad. Nu gäller det bara att hitta den där känslan på varje vändning. Det är då lyftet kommer!
Provade på 80 kg men det gick inte idag. Var nog lite sliten.

Fortsatte med knäböj med 80 kg där jag gick ner till 90 grader och sen arbetade jag mig upp till 110 kg men där gick inte ner lika djupt för det klarar inte mina knän.

För att riktigt köra slut på benen så körde jag runt 60-70 explosiva box jumps på 80-108 cm.

Avslutade hela rubbet med 5 minuters rephoppning. Ett blandad pass som jag var nöjd med.




Bild från ForumLive.com
 
I måndags körde jag en rätt tuff kombination då jag körde ett tufft body pump-pass följt av hoppträning. Detta efter att ha "värmt upp" med en mil rodd på 39:30 (visserligen ett par minuter från pers men som sagt så var det ju uppvärmning). 

Dagens träning blev också tredelat och minst lika tuff men med skillanden att det var lite mer fokus på cardio.
Själva jobbträningspasset var en HIIT-klass där det idag var PT Patrik som höll i trådarna eftersom Maria var så hes att hon var tvungen att vila rösten. 
Patrik har ett skönt upplägg som jag gillar, i synnerhet uppvärmningen och stretchen som av naturliga skäl är väldigt kampsportinriktad. Känner igen en del av momenten från karateträningen.
Själva huvuddelen i passet bestod idag av tabatintervaller där det hela inleddes med min svaga sida; armhävningar. Usch, jag behöver verkligen bli bättre på det. 
Resten gick bättre. Kettlebellswings, kettlebellsquats med press, chrunches, sit-ups, plankvarianter m.m. passar mig bra. 

Efter passet var det nästan trekvart kvar till ett spinningpass som jag hade planerat att delta i så istället för att bara sitta och vila så körde jag min favorit roddmaskinen där det idag blev 5 000 meter på 19:30. Inget utmattningstempo men helt ok med tanke på passet innan.

Sen var det dags med mitt första pass med instruktör Johan som flera av mina kollegor talar väl om. Han har tidigare hållit i några av våra jobbpass. Passet var Spinning Power, ett tuffare spinningpass på 60 minuter. Finfint för mig som cyklar mycket (500-1000 mil om året) men jäklar vad det var tufft. Självklart kan man "fuska" sig igenom passet om man vill det men det är inte riktigt min grej så svetten rann rejält och mjölksyran kändes i benen. Älskar mjölksyra!

Trots att jag cykeltränar en hel del så är det här faktiskt bara mitt andra spinnigpass i livet. Det första jag körde (på ett annat gym) var väl sisådär så därför var jag tveksam men Johan såg till att jag fick mersmak, så det är inte omöjligt att det jag är med även nästa onsdag.


 
rodd, 5k, 5000 meter, concept2,
Bild från Forum Live's FB-sida

Ledig måndag idag innebar att jag kunda gå till Forum Live en stund innan jobbträningspasset började, så kl 15:00 satte jag mig i roddmaskinen för att hinna med 10 km rodd innan passet började (15:45). I och med att vi helst bör vara på plats några minuter innan för att hinna med att plocka fram grejerna så hade jag med andra ord en press på mig att ro under 40 minuter, vilket inte skulle vara några problem då jag har rott milen på dryga 37 minuter i somras.
Men min cardioform har å andra sidan varit lite sisådär och jag har tappt en del sen i somras.
Drog igång rodden och la mig på ett tempo på strax under 1:59/500 meter. Ett tempo som kändes väldigt bra och som jag sen höll in i mål men en liten ökning på slutet så att jag till sist avverkade milen på 39:30.
Helt ok!

Gammal roddbild från annat tillfälle

Sen var det bara att gå över till body pump-passet och plocka fram skivstängerna. Jag var lite osäker på hur det skulle kännas efter att rodd milen precis innan men överlag kändes passet rätt bra även om just dragmomenten (stående rodden, frivändningarna) kändes lite tyngre än vanligt.

Efter just frivändningarna med axelpressen var jag helt slut, trots att jag inte körde med mer än vanligt (c:a 40 kg). Har t.o.m. kört med mer då och då men rodden satte uppenbarligen trots allt sina spår.
Flera av arbetskollegorna (och förmodligen även instruktör Pernilla) trodde nog jag skulle kräkas eller rent av dö efter det setet men jag kan intyga att det ser värre ut än det är.
Det här är ju som att köra intervaller och det är jag minst sagt van vid som gammal 800-meterslöpare. När jag kör så kör jag väldigt hårt och med maximal intensitet och då blir det lätt så att jag både stånkar och pustar lite högljutt emellanåt samt ser helt död ut när det är vila men återhämtningen är snabb och efter 30 sekunder är jag redo att köra nästa moment. Så ingen fara med andra ord men tack för omtanken.

Efter rodden och body pumpen så fortsatte jag en stund till ute i gymmet där jag la lite fokus på explosivitet i form av hopp.
2x10 breda chins med lättare avstamp från golvet
1x10 stillastående längdhopp upp på stepbräda (avstånd c:a 160 cm) 1x10 box jumps (c:a 100 cm)
Körde tre set av hoppen, så totalt 60 hopp.
 
 
Avslutade med lite frivändningar med axelpress där jag körde med 50 kg (rätt lätt vikt men jag var trött).

Överlag ett mycket bra pass som jag är väldigt nöjd med. 


 
 
Roddmaskin, concept2, 10k, milen,