Eftersom det sannolikt inte blir något träningspass imorgon nyårsafton så får kvällens pass ses som årets allra sista träningspass.
I huvudsak blev det cardioinriktat även om både rephoppning och rodd innehåller flera andra ingredienser såsom t.ex. styrka och koordination.
 
Inledde med totalt c:a 20 minuters rephoppning, följt av lite frivändningsteknik. Har ju tappat en del på frivändningarna under senhösten. Gjorde 90 kg i våras och var på väg mot 100 men där är jag inte på långa vägar just nu. Körde dock några reps på 80 idag plus lite teknik på 60 och 70. Problemet som jag har och som hämmar mig är att mina knän inte tillåter för djupa knäböj, vilket innebär att jag aldrig kommer att kunna köra riktigt tungt på vare sig frivändningar, knäböj eller ens marklyft.
 
Jag har dock en rätt hyfsad explosivitet som gör att jag ändå ser 100 kg på vändningarna som ett realistiskt mål. Men eftersom jag inte kan gå ner djupt så gäller det att det går explosivt snabbt om det målet ska uppfyllas.
 
Avslutade, precis som igår, med rodd. Idag blev det 3000 meter på 11:10. En ok avslutning på träningsåret som jag tänkte sammanfatta i ett separat inlägg tillsammans men 2016 års mål.
 
 
Ok, superskönt pass har jag som rubrik. Ska ett träningspass vara superskönt? Ska det inte vara svettigt, hårt och jobbigt, alltså oskönt?
Det ena utesluter inte det andra! Ett pass kan vara både jobbigt och skönt samtidigt, i synnerhet om man gillar att träna och älskar att ta ut sig.
 
idag var det dock inte det jag gjorde, utan istället ett pass som var mer lågintensivt (som omväxling) men som ändå var nyttigt, effektivt och....superskönt!
 
Inledde med 20 minuters rephoppning, alltså lite längrevän vanligt. Aningen softare men ändå med en del ruscher.
Körde sen 30 minuter rörlighetsträning inkl. stretch för hela kroppen. Var ett tag sen jag gjorde det, vilket är synd. Jag glömmer alltid bort hur skönt det är och hur bra det är för kroppen. Nu bara måste jag försöka få in det här som en rutin, minst en gång i veckan framöver.
 
Avslutade till sist med "nedjogg" i rodd maskinen. 2000 meter på 7:40. Lugnt och behagligt!
 
 
 
 
 
Dagens pass inleddes med uppvärmning/cardio i form av roddmaskin 5000 meter i hyfsat bra tempo. Provade med lägre motstånd (7) och istället köra med högre frekvens. Rodde in på 18:48.
 
Bestämde mig sen för att ge magen och bålen lite jobb, för det har det varit lite dåligt med på sistone.
 
Bålrotationer i maskin 6x10 reps
Sidocrunches i bänk med vikt, 6x10 reps
Crunches i maskin, 3x10 
Russian twists med 20 kg kettlebell, 3x20
Bålrotationer i kabeldrag, 6x10
 
Pilatesboll:
Kombiövning, fötterna på bollen: 16 vridningar år sidan + 20 plogen (benindrag), 3 set
 
Hängande benlyft, 3x10 
Hängande bålvridningar, 3x10