Har kört på rätt hyfsat en tid nu med träningen, och då i synnerhet konditionen där mitt fokus ligger nu. Jag måste helt enkelt tillbaka dit jag var sommaren 2014. Till sommaren ska jag vara där igen och förhoppningsvis bättre än så om löpningen fortsätter att fungera bra.
 
Det huvudsakliga målet med min träning är att fortsätta vara allround och att vara fit over 50 om ett par år. Jag vill i inte vara störst, jag vill inte heller vara en senig gubbe som kan springa ett ultramaraton. Jag vill vara någonstans där mittemellan där jag alltid har legat. Hyfsad snabbhet, uthållighetsstark, ha en fortsatt bra hoppstyrka och spänst, koordination och rörlighet. Just det sistnämnda har jag tappat en del på och har mycket att jobba med framöver.
En av mina störst förebilder är den fenomenale Mattias Sunneborn som tillhör en av världens bästa veteranidrottare nu vid 45- års ålder och som hävdar sig bra även bland 20 år yngre idrottare i Sverige-eliten.
Ett riktigt fenomen och en förebild som bedriver delvis samma träning som jag gör där mycket fokus ligger på just hoppstyrkan. Jag kör förvisso mer cardio men tror också på att kroppen mår bättre av styrketräning, spänstträning och hoppstyrka än att ge sig ut och mala flera mil i ett långsamt tempo.
Jag återkommer till det här i ett separat inlägg framöver.
 
Dagens pass blev i alla fall mitt klassiska 5+5-pass med 5k rodd + 5k löpning. Idag tog jag det soft eftersom jag var lite sliten och tung. 19:20 på rodden och 21:50 på löpningen.
 

Kommentera

Publiceras ej