Efter en vilohelg så var jag på hugget inför dagens bodypump-pass på Forum och snålade därför inte på vikterna på mina favoritmoment (knäböjen och frivändningarna med press). 
På knäböjen körde jag med 4 st 10 kg-skivor (+stången förstås) och det kändes hur bra som helst. Det som är jobbigast är egentligen att man inte har någon "kudde" runt stången för axlarna/ryggens skull men skitsamma, nästa gång vi kör squats lägger jag kanske på några kilo till för att det ska ge full effekt.

Frivändningarna körde jag med samma vikter som förra gången. Var lite feg där och vågade inte gå upp på 4 st 10 kg-plattor. Vi får se om jag ger mig på det igen nästa gång. Beror på dagsformen och vilken känsla jag har i kroppen men mest sitter det nog i psyket.

Efter passet så var jag sugen på att köra lite löpning för att känna hur låret kändes. För drygt två veckor sen fick jag ju lite känningar (sannolikt någon liten bristning i Hamstring) när jag skulle köra intervaller på löpbandet.
Som tur var så avbröt jag direkt när jag kände men trots det så hade jag ändå lite ont några dagar. 
Har dock tagit lugnt med löpningen sen dess och satte lite tryck på muskel första veckan.

Satte bandet på 13 km/h och höll det upp till 6 km. Kände absolut ingenting i låret, så jag ökade upp till 13,5 för att avsluta sista 800 på dryga 14 km/h och sprang in milen på 45:20 utan några som helst känningar vare sig i lår, knän eller vader. Skönt!
Dessutom kändes det ovanligt lätt så det verkar som att cardioformen börjar återvända.



 
 
 
Satt hemma och kollade en TV-serie på Netflix och kände mig inte alls sugen på att träna men så insåg jag att det troligtvis inte blir någon träning i helgen eftersom jag jobbar plus att det blir mello-kväll imorgon lördag.
Med andra ord så var det läge för att avsluta träningsveckan med ett styrketräningspass, så jag gick de 20 meterna till mitt lilla gym.

Som alltid så hade jag inga planer på vad jag skulle köra men hade någonstans i bakhuvudet att jag borde köra lite med mina svaga sidor, vilket i mitt fall innebär bröst.
Det blev förstås lite annat också men jag höll mig ändå under 60 minuter. Så här såg det ut:

Uppvärmning:
Rephoppning 5 minuter

Bröst:
Bänkpress i Smith. Uppvärmningsset 50 kg (10 reps)
5x5 reps på 60 kg
Armhävningar 15 st med fötterna högre upp
Peck-deck, 5x5 reps med 50 kg
15 armhävningar igen
Lutande smala bröstpress med hantlar (18 kg), 5x5 reps

Frivändningar, 5x5 reps (4 st med 60 kg, det avslutande med 70 kg på stången)
24 kg Ketllebell clean & jerk 5x5/arm

Avslutade med en femhundring i roddmaskinen på 1:36 men då var jag rejält mör i kroppen. 
Har faktiskt aldrig gjort ett ordentligt test på 500 meter men vet att jag gjorde 1:29 för flera år sen. Skulle tro att jag kan göra nedåt 1:25 om förutsättningarna är rätt, vilket de inte var efter dagens pass och gårdagens milrodd.


 
 
 
 
 
 
 
Idag har varit en bra dag på cardiofronten!
Inledde dagen med ett morgonpass på arbetstid där vi körde Inddor Walking under ledning av Maria. Tyvärr var vi inte så många idag, bara sex stycken.
Sannolikt beror det på att det är sportlov och då har det ju blivit så att många sysslar med allt annat än just sport, hehe.
Är ingen älskare av IW men har lärt mig tycka om det tillräckligt mycket för att åtminstone vara med på jobbtröningspassen. Det är däremot aldrig något som jag skulle kunna tänka mig att köra själv eftersom det är svårt att få till samma intensitet som på löpning, rodd och cykel.

Efter passet var det dock skönt. Aldrig fel att starta arbetsdagen med att träningspass. Man får liksom energi (trots att man precis gjort av med energi) som räcker hela arbetsdagen. Jo, jag vet att det är endorfiner som frigörs i samband med träningen och att de är de som gör att man blir på så bra humör.

Senare på dagen, eller rättare sagt kvällen (typ kl 19) så var jag sugen på att köra lite mer cardio och gick därför över till mitt gym där roddmaskinen väntade.
Jag har ju kört bodypump och rodd i måndags, HIIT + lite annat igår och alltså IW imorse, så jag hade inga förväntningar på att göra någon bra tid, och visste inte heller hur långt jag skulle ro. 
Kör ju ofta på känn och det som faller mig in, vilket jag tror är ett bra sätt att ha roligt när man tränar men det kräver ju förstås att man kan motivera sig själv. 

Efter ett par kilometer kände jag att det gick rätt bra så jag bestämde mig för att ändå köra en mil och göra ett försök på SUB-39 min. Körde på motstånd 8 (har ju tidigare alltid haft 10 men ska prova mig fram för att hitta den ultimata utväxlingen och kadensen).

Efter knappa 5 km kände jag att det gick ovanligt bra och att det t.o.m. fanns möjlighet att gå under 38 min men då gällde det att hålla uppe tempot (c:a 1:54/500 m). Tappade en aning vid 7-8 km men tog igen sista kilometern och rodde in på 38:12, vilket är säsongsbästa och den näst bästa tid jag har rodd på.

Perset är från i somras och ligger på 37:40 om jag inte missminner mig. Har känt mig lite seg på cardiofronten under vintern och inte presterat så bra, så det här kom som ett mycket positivt formbesked att träningen ändå har gett resultat.


Roddmaskin, concept2, 10k, milen,