Träffade två nya kunder idag som jag kommer köra igång med nästa vecka, och väl på plats på gymmet så passade jag på att köra ett spontant litet pass med fokus på teknik och ett par övningar som jag inte direkt har provat på i någon större utsträckning tidigare.

Inledde som alltid med en stund rephoppning som uppvärmning och därefter lite lättare uppmjukning med hjälp av en pinne.

Körde sen lite frivändningar, frivändningar med press samt lite kettlebells där jag provade dels körde clean & jerks med dubbla kettlebells men också snatch med 24-kilosklumpen, vilket inte vara några problem med vare sig vänster eller höger arm.
Gjorde också ett par set med enarmsswingar där jag växlade hand i luften.

Avslutade det hela med 2000 meter rodd på 7:18. Fick rätt mycket mjölksyra mot slutet, vilket jag inte brukar få men jag har ju kört rätt mycket explosivt de senaste dagarna, så att jag ändå höll under 1:50/500m i snitt får ändå anses ok.


 


Kettlebells, järnklumpen med handtag, brukar man säga kommer från Ryssland men jag har även hört att Kineserna var ännu tidigare med ett liknande redskap.
Jag bryr mig inte eftersom det är ett grymt bra träningsredskap oavsett vilket.

Enkelt att köra på gymmet, enkelt att köra hemma, enkelt att ta med ut och köra en fin sommardag. Och inte minst mycket effektivt även om man bara kört 15-30 minuter (då gäller det dock att köra intensivt men det gör man lätt när man har med kettlebells att göra).

Passet idag:

Uppvärmning:
Rephoppning

Kettlebells:
Tvåhandsswingar, 24 kg, 3x10 reps
Enhandsswingar, 24 kg, 6x10 reps 
Dubbla clean & jerks, 2 st 20-kilos, 3x8 reps (hade inte två 24-kilos tillgängliga)
Drag till hakan med 24-kilos, 3x10 reps
Russian Twists, 24-kilos, 3x20 reps

Avslutade med några Turkish getups med både 24 och 20 kg (jobbigt med den raka armen som hela tiden måste stabiliseras).


 
 


Blev fotograferad idag för infobilder till gymmet och till hemsidan (inte bilden ovan, haha). Träffade också en blivande PT-kund men fick en halvtimmes lucka mellan fotograferingen och konsultationen, så jag passade på att köra 25 minuters stretching.

Värmde upp mig lite först med 1000 meters rodd för att bli lite varm innan stretchen (dumt att stretcha när man inte är uppvärmd. Tänja lite kan man dock göra).

Försökte köra ordentlig stretch där jag höll i minst 20-30 sekunder eftersom det verkligen är minimum ifall det ska ge någon stretchingeffekt. Att dra lite lätt i muskeln i 3-4 sekunder direkt efter att man har kört ett pass är tämligen meningslöst men eftersom det inte är skadligt så kan man förstås göra det.
Riktig stretch däremot betyder att man håller i 30-60 sekunder i ett tämligen statiskt läge. Möjligtvis kan man släppa efter lite lätt för att komma ännu djupare.

Lägg dessutom stretch och rörlighet (stretch är en del av rörlighetsträningen) i ett separat pass då och då men glöm inte att värma upp eller att inleda väldigt försiktigt innan du börjar tänja och dra.