Med jämna mellanrum, kanske en gång i månaden drar jag av en mil i roddmaskinen.
Senast jag gjorde det var 15 maj då jag rodde in på 38:51. Idag kände jag att det var dags igen, så jag drog iväg till gymmet och körde igång i ett stabilt 1:55-tempo (per 500 meter) som det inte var några problem att hålla fram till runt 6-7000 meter då det började bli segt men eftersom jag vet att mycket sitter i huvudet och att kroppen alltid orkar mer än man tror så var det bara att försöka hålla uppe kadensen så fort jag såg att tempot kröp mot 1:56-1:57. 
Dra ett par snabba extra drag ned mot 1:52-53 och sen försöka stabilsera sig på 1:55 igen så känns det bättre mentalt även om det blir jobbigt.

Lyckades sen hålla runt 1:55 in i mål och rodde in på nya årsbästat 38:27 som jag het klart är nöjd med eftersom jag vet att jag inte riktigt är i samma cardioform som förra året. I år har jag kört med styrketräning och ligger bättre till på den fronten. Cardion (löpningen och cyklingen) har fått stå tillbaka i år.

Mitt pers på roddmilen är från december förra året och ligger på 37:39. Dit har jag alltså en bra bit kvar just nu men till vintern så är jag övertygad om att jag ska slå det. Det långsiktiga målet under 2016 är ju under 37 minuter.

Precis som efter söndagens pass så körde jag 15 minuter yoga- och karatestretch efteråt, vilket alltid känns väldigt skönt (även om jag i grunden förespråkar separata stretch- och rörlighetspass).


 
Roddmaskin, concept2, 10k, milen,
 
Idag blev en dag i träningens tecken där jag inledde på förmiddagen med att köra ett maraton (42 km). Det blev ett nytt världsrekord med ganska stor marginal. Kul för mig!
Enda problemet var att det inte handlade om löpning, utan om cykling. 
Ett löparmaraton har jag aldrig sprungit trots att jag är löpare i grunden. Får skylla på att jag främst sprang 800 meter på min tid, och aldrig längre än 10 000 meter.
Efter att jag hade lagt av karriären så sprang jag dock en halvmara. Det var Broloppet 2002 där jag tog mig i mål på tiden 1:24. Inget att skryta med men ändå en rätt schyst tid. Räckte trots allt till en 72:a plats bland 10 000 löpare.

Senare på eftermiddagen så tog jag ett ryggpass på gymmet, vilket kändes kanon. 
Passet såg ut så här:

Uppvärmning:
Rephoppning 6-7 minuter

Skivstångsrodd 50 kg, 5x10 reps
Frivändning med push press 50 kg, 5x5 reps
Drag till hakan med kettlebell 24 kg, 5x10 reps
Sittande hantellyft åt sidan 14 kg, 5x10 reps
Latsdrag 65 kg, 3x10 reps
Ryggres med 10 kg-vikt, 5x10 reps


 
 
 
 
 
Efter en soft dag med en runda på stan med tillhörande fika så blev det till sist ett litet benpass på gymmet där jag helt och hållet bara körde med maskiner. Gillar ju annars mest fria vikter (läs skivstång) men maskiner är inte så dumt ändå.

Dagens pass:
Uppvärmning i roddmaskinen, 10 minuter (2550 meter)

Ben
Leg extension (bensträck), 3x10 reps
Lårcurl 3x10
Sittande benpress 3x10 (körde med 170 kg idag)
Sittande adduktion (primärt insida lår)
Sittande abduktion (primärt sätet)
Stående höftextension i multi hip-maskin, 3x10/ben

Enda problemet med maskinerna är att på vissa av dem så kör jag med maxvikt och det känns ändå på gränsen för lätt, så det är inget jag vill köra för ofta. 

Avslutade med 15 minuters stretch där jag som vanligt körde min egen mix av karatestretch och yoga.