Jag ber om ursäkt för den fåniga rubriken men tusenmetersintervaller är jobbiga oavsett om det handlar om löpning, rodd eller något annat.
Idag handlade det om roddmaskin där jag fortsätter på den inslagna vägen där jag helt enkelt måste köra mer intervallträning för att kunna utveckla mitt roddande och krypa ner i tiderna ytterligare.

Eftersom jag har den gamla 800-metersträningen att falla tillbaka på där intervaller ju var grunden i träningen så tänker jag helt enkelt omsätta den träningen till roddmaskinen och köra liknande intervaller.

Dagens träning bestod av 5x1000 meter tempointervaller med 90 sekunders vila mellan varje. Tempot skulle ligga på 1:50/500 (3:40/1000 meter), alltså det tempo som jag har som första mål att hålla på 5000 meter och på långre sikt även på milen.
Provade lite olika motstånd där jag började på 9 och sen provade med att gå ner till 7 men då var jag tvungen att höja kadensen, vilket jag inte gillade. Gillar mer att dra med kraft och få en hög utväxling även om det är tuffare, så jag gick tillbaka till 9 igen.
Höll tempot bra och rodde vare tusing på ganska precis 3:40, vilket kändes bra. Sista var tung men inte värre än att det på sikt kommer att gå att köra tio stycken i samma tempo.

"Joggade ned" genom att ro 10 minuter i lugnare tempo (2400 meter).

På det hela ett effektivt pass på under 40 minuter.
 
Concept2, roddmaskin, intervaller,
 
Jag har rätt länge insett att jag aldrig kommer att kunna tävla i löpning igen p.g.a. alla gamla och återkommande skador. Periodvis så kan jag löpträna en del men så fort jag börjar komma ner en aning i tiderna (höjer tempot) så kommer skadorna i vaderna som ett brev på posten. 
Och är det inte vaderna så är det knäna eller hamstring som jag har problem med för tillfället och som gör att jag inte kan springa.

Som tur är så upptäckte jag för roddmaskinen för ett par år sen och där har jag förbättrat mig rejält men även om jag börjar tycka det är roligt så kan det aldrig i världen jämföras med glädjen att vara ute och springa i olika miljöer och underlag.

Att jag inte kan löpträna och tävla gör ju förstås att jag periodvis tappar motivation och nästan helt har lust att lägga av. Frågan är då hur man ska göra för att inte helt skita i det? Ja, det är förstås olika för alla människor men jag tror många av oss behöver sätta upp mål, dels ett långsiktigt svåruppnåeligt mål men också flera delmål på vägen. 
Ett mål kan ju i stort sett vara vad som helst och behöver nödvändigtvis inte vara en tid, men i mitt fall är det just tider som jag behöver för att motiveras. 
Både där jag jämför mig med mig själv och förbättra personrekord men också där jag har möjlighet att jämföra mig med andra, gärna såna som är bättre. 
Om jag har någon som ligger en viss tid före mig så motiveras jag starkt av att uppnå den tiden genom att träna ännu hårdare. När det är gjort så riktar man in sig på nästa person på listan.

Men som sagt så är det här väldigt individuellt. För mig är det en utmaning som motiverar mig. För andra kan det vara en press som känns som en börda och gör att man tröttnar och tappar motivation.
Med det vill jag ha sagt att det som passar dig passar nödvändigtvis inte alla andra. Träning är individuellt och likaså vad som motiverar en person.

Nu försöker jag som sagt själv att hitta den träningsmotivation som jag hade på den tiden jag var tävlingslöpare och för att hitta den så måste jag ha tidsmål. 
Jag har helt klart bestämt mig för att göra en liten satsning på roddmaskin eftersom det finns bra rankinglistor som gäller över hela världen på Concept2:s roddmaskiner.
Här kan man alltså jämföra sig med andra svenskar, andra nationaliteter, olika åldrar, olika distanser o.s.v. Sånt gillar jag. Speciellt när man kan se rankinglistor på nätet.

I Sverige i min åldersklass 40-49 år så ligger jag innevarande säsong (maj 2014-april 2015) på en 4:e plats på milen och på en 7:e plats på halva distansen.
På milen är det för tillfället svårt att avancera eftersom det är ett rätt stort steg upp till trean men det är just sånt som utmanar och motiverar mig. 
Målet i år är att mig under 37 minuter och sen därifrån sätta upp nya mål inför 2016 då jag hoppas kunna utmana de bästa.
Inget är omöjligt med systematisk träning. Hur man tränar hårt vet jag som f.d. 800-meterslöpare men här handlar det om längre distanser och då krävs en annan typ av träning.
För att nå under 37 minuter så krävs ett tempo på 1:50/500 meter (då hamnar man på 36:40) och kan utmana topp-tre på rankingen. Träningen som krävs är förstås mycket distansträning men också olika intervaller, t.ex. tempointervaller där man ror 1:50-tempo för att hitta tempokänslan som man sen ska hålla i en mil.

Hårt och tufft men inget är omöjligt och jag ska visa att man kan vara i jäkligt bra form när man är runt 50 år (det är då jag ska vara som bäst).
Kanske kommer det inte att bli så men det är åtminstone något som gör att jag hittar motivationen.


 
 
 
Roddmaskin, concept2, 10k, milen, rodd, 5k, 5000 meter, concept2,
 
På Forum Live där vi kör vår jobbträning tre gånger i veckan håller de på att sälja ut löparskor till riktigt bra priser. De har gjort det ett tag och jag har inte brytt mig om att titta eftersom jag var rätt övertygad om att det ändå inte finns några skor i min storlek (alltså någonstans 47-49 beroende på modell) men idag efter passet så tog ändå en titt och döm om min förvåning när det fanns flera par skor som faktiskt var större än 46 (som typ brukar vara det största man hittar i svenska sportaffärer).

Och det bästa av allt; de var nedsatta till sanslösa 200:-! Japp, ni läste rätt. Jag provade och valde ut ett par Asics i storlek 47 som kändes bra, samt ett par Saucony i storlek 48 som också kändes bra. Återstår att se hur de känns när jag inviger dem framöver men det lär väl ta ett tag med tanke på att skador hindrar mig från att löpträna för tillfället.

Det är extremt ovanligt att jag med min storlek kan hitta såna här fynd, ja det har faktiskt aldrig hänt förr, vare sig i Sverige eller utomlands (där jag oftast köper mina skor).
Asicsmodellen ligger ordinarie på 1 100:- och upp till drygt 1 500:-, medan Sauconyskorna går att hitta för under tusenlappen. Ett rejält kap alltså.
 
Löparskor är ju en färskvara, så även om dina skor hemma ser fräscha ut så kan det mycket väl vara så att sulan har torkat och blivit stel och börjat spricka, vilket leder till att dämpningen blir usel.