Explosivitetsträningen är en viktig del i min träning, så jag kör vanligtvis ett rent explosivitetspas i veckan för att hålla igång min spänst som är rätt hyfsad för en 47-åring :-)
Dagens pass bestod av fem övningar som verkligen bidrog till att benen kändes som svampar. Lär bli en viss träningsvärk imorgon eftermiddag men jag tror inte det blir värre än att jag kan köra lite överkropp då.

Uppvärmning:
Rephoppning 10 minuter (mycket jobb på framfoten/tårna)

Frivändningar 60 kg, 10x5 reps
Boxjumps 7x5 reps + 2x10 reps på 85-100 cm
Kettlebellswingar 2x10 reps med 40 kg, 3x10 reps med 32 kg
Stillastående längdhopp upp på stepbräda, 150-200 cm, 10x10 reps, tror jag
Explosiva upphopp med skivstång 60 kg, 5x10 reps (kan ha varit 6x10 reps)

Det är lätt att tappa räkningen efter ett tag när man börjar bli seg i kroppen men det är inte så viktigt exakt hur många reps eller set man kör, utan att man faktiskt gör det.

Mest glad är jag över att jag kan köra den här typen av träning utan att få ont någonstans. Speciellt boxjumpsen och de stillastående längdhoppen där jag kör djupa landingar där jag går ner i riktigt djupa squats.



 
 


Den träning jag kör just nu handlar i stort sett bara om att få tillbaka den kondis som jag hade för ett år sen. Jag har en bra bit kvar men det känns ändå som att dte går framåt även om jag för tillfället inte tränar så ofantligt mycket.

Idag gick jag till gymmet med enda målet att köra lite roddmaskin. Jag hade som vanligt inga planer på vad jag skulle köra eller hur långt men när jag satt där i roddmaskinen så bestämde jag mig för att köra 5000 meter och trycka på lite för att gå under 19 minuter med marginal.
Det gjorde jag, och rodde in på 18:38, vilket jag är klart nöjd med. Inget pers men ändå en bra tid.

Drack lite vatten och bestämde mig sen för att köra 5000 meter även på löpbandet, dock inte i samma tempo.
Växlade tempo lite under "loppet" och tog mig genom de 5000 på 22:20 (under 4:30-tempo får väl anses ok efter att ha rott 5k precis innan?)

Primära målet nu är att bli stabil på rodd 5000 runt 18:30. Blir jag det så finns sen möjligheterna att nästa år gå under 37 på roddmilen.
 


Har haft fullt upp på nya jobbet så jag har inte tränat sen i torsdags men idag kände jag att det var läge för en runda på löpbandet.
Som vanligt så kör jag inte för hårt eftersom vaderna då direkt börjar krångla. Trist men så är det, och det är bara att acceptera.

Körde milen med där jag med jämna mellanrum växlade tempo för att överraska kroppen lite.
Inledde första två i 12 km/h, andra två km i 13 km/h för att sen trycka på i 14 km/h under tre km. Gick därefter ner till 13 km/h igen för att avsluta sista på 14 och 15 km/h.
Sprang in på 45:42. Inget märkvärdigt men det kändes ändå bra.