Jag är ju ledig några dagar nu men passade ändå på att gå på min kollega PT Andreas lunchpass som han kör varje tisdag kl 12. 
Det är en halvtimme med stenhård intervallcirkelträning som består av fem stationer där man på varje station växlar mellan två övningar i 4 minuter innan man får en minuts vila. Sen vidare till nästa station.

Dagens stationer såg ut så här:

1. Marklyft + kettlebell clean & jerks
2. Battle rope + slam ball (bilden)
3. Squats med vikt + prowlers
4. Crunches/situps + thrusters
5. Prowlers + burpees

Hur hårt det är beror på hur hårt man vill att det ska vara. Grunden är att man kör 10 reps (alt. en runda på vissa övningar som prowlers eller c:a 10 sekunder battle rope). 
På de övningar som har stång eller kettlebell eller viktplattor så finns det både lätta och tyngre alternativ, så det är bara att välja hur trött man vill bli.

Själv var det ett tag sen jag körde cirkelträning (typ i våras) så visste vad som väntade. Som gammal 800-meterslöpare har jag också en förmåga att pressa ut rätt mycket ur kroppen oavsett om i vilken form jag är, så gjorde jag även idag när jag blev tvungen att avbryta sista minuten för att gå på toan och kräkas.
Det är inte första gången det hänt men det var ett tag sen sist.

Inte så skönt just då men efteråt så behöver man i alla fall inte ha dåligt samvete för att man inte tog i tillräckligt, hehe.

Älskar korta och intensiva pass. När man nu idag dessutom vet att den här typen av högintensiv intervallträning är bland det mest effektiva man kan ägna sig åt inom träning så känns det ännu bättre.



 
 

Kommentera

Publiceras ej