Explosivitetsträningen är en viktig del i min träning, så jag kör vanligtvis ett rent explosivitetspas i veckan för att hålla igång min spänst som är rätt hyfsad för en 47-åring :-)
Dagens pass bestod av fem övningar som verkligen bidrog till att benen kändes som svampar. Lär bli en viss träningsvärk imorgon eftermiddag men jag tror inte det blir värre än att jag kan köra lite överkropp då.

Uppvärmning:
Rephoppning 10 minuter (mycket jobb på framfoten/tårna)

Frivändningar 60 kg, 10x5 reps
Boxjumps 7x5 reps + 2x10 reps på 85-100 cm
Kettlebellswingar 2x10 reps med 40 kg, 3x10 reps med 32 kg
Stillastående längdhopp upp på stepbräda, 150-200 cm, 10x10 reps, tror jag
Explosiva upphopp med skivstång 60 kg, 5x10 reps (kan ha varit 6x10 reps)

Det är lätt att tappa räkningen efter ett tag när man börjar bli seg i kroppen men det är inte så viktigt exakt hur många reps eller set man kör, utan att man faktiskt gör det.

Mest glad är jag över att jag kan köra den här typen av träning utan att få ont någonstans. Speciellt boxjumpsen och de stillastående längdhoppen där jag kör djupa landingar där jag går ner i riktigt djupa squats.



 
 

Kommentera

Publiceras ej