Vi befinner oss ju på vår årliga New York-resa just nu. Den här gången stannar vi två veckor, och för första gången så bor i inte på Manhattan, utan i en Airbnb i Brooklyn, vilket funkar hur bra som helst.
The Q-Train tar oss in till Manhattan (där vi helst är) på c:a 20 minuter.

Träning har det inte blivit så mycket av men vi har däremot gått ofantligt mycket (blir åtskilliga kilometer varje dag).
Två träningspass har dock avverkats, båda i Prospect Park som vi bor precis bredvid.
Först tog vi ett Power Walk-pass förra veckan där vi gick till och från parken samt ett var (5,5 km) i parken. Totalt c:a 7,5 km på c:a 60 minuter.

Idag var jag ute och sprang samma runda, eller rättare sagt så gick jag till parken (och även därifrån) men sprang rundan inne i parken.
Det verkar som att det alltid är en massa folk ute och går, springer och cyklar i parken oavsett när man kommer dit. Nu är det måndag förmiddag men ändå fullt med människor. Kul!

Varvet som jag sprang är asfalt och inleds med en flera kilometer lång seg backe för att sen avslutas med en kortare men betydligt brantare backe tillbaka till "starten".
Det gäller alltså att inte knäcka sig på de c:a 4 km upp till toppen, vilket jag tror många gör eftersom jag sprang om hur många som helst som både gick och sprang.
Även en del cyklister sprang jag förbi i de brantaste partierna, och då var det ändå inget extremt tempo jag höll, c:a 4:30 i snitt.

Jag tog mig runt de 5,5 km på 24:50, och det kändes hur bra som helst. Lugnt och kontrollerat och inga känningar i vare sig vader eller knä.
Ev kör jag ett pass till innan jag åker hem men det återstå att se. Ska ju ligga lågt med löpningen.


 
 


Har haft rätt mycket att dona med de senaste dagarna, så mitt senaste egna träningspass var i lördags då jag höll i spinningen på gymmet.
Imorgon drar vi iväg på den årliga New York-resan och stannar i två veckor, så det var därför läge att försöka köra ett eget pass idag.

Och för er som har tänkt göra inbrott så kommer lägenheten inte stå tom. Vi har folk som bor där under hela perioden. Plus att vi har två vaktkatter ;-)

Dagens pass:

Kort uppvärmning: 
Roddmaskin 1000 meter 3:30

Marklyft
2x10 uppvärmning på 60 kg
2x10 100 kg

Bålrotation i kabeldrag 2x20 reps
Hängande benlyft med benen rakt ut från kroppen, 4x10
Plogen/benindrag på Pilatesboll, 4x10
Höft- benrotationer med Pilatesboll, 2x20
Armhävningar på Pilatseboll, 4x10
3x10 reps hängande uppochner i ringar där man drar ner benen mot bröstet, sträcker ut armarna och sen drar sig upp samtidigt som man sträcker ut benen rakt upp i luften. Finns säkert något namn på den.

15 minuter stretch
 
Bild från Les Mills

Ja, idag var det då dags för mitt andra pass som spinninginstruktör och även om det kändes bra förra gången så var det avsevärt mycket bättre idag, vilket också bekräftades av flera av deltagarna.
Fick beröm efteråt av 4-5 pers för ett bra pass och även för bra musik.
Extra roligt tycker jag som sagt det är när musiken uppskattas eftersom jag har lagt mycket fokus på just musiken (musiker som jag är). 

Nu ska jag på semester så nu blir inte nästa pass förrän i oktober men då kör jag å andra sidan tre lördagar i rad (10, 17 och 24 oktober). Ska försöka behålla samma pass men möjligtvis byta ut en eller två låtar för att förnya lite.