Jag har ju nämnt det förut; den grymme veteranidrottaren (och f.d. längdhopparen i världsklass) Mattias Sunneborn är lite av en inspirationskälla när det gäller sättet att träna. Nu är det inte så att jag anammar hans metoder fullt ut men jag har själv insett att jag utan att veta om det är inne lite på samma banor som han är när det gäller träning.
Det vi främst har gemensamt (inga jämförelser i övrigt eftersom han är på en annan nivå) är den explosiva biten där vi båda har som mål att se hur länge man kan behålla en bra explosivitet upp i åren.
Nu har ju jag en annan bakgrund än Sunneborn eftersom jag sysslat med medeldistanslöpning med en dragning mot längre distanser men under åren så har jag även hoppat en del (främst då höjdhopp).

På senare år så har jag börjat jobba mer regelbundet med just explosivitet som jag tror är grymt bra även när man blir äldre. Det är bevisligen en form av träning som är supereffektiv i flera avseenden men samtiidigt med en viss skaderisk, i synnerhet om man kör ofta och hårt.
Själv försöker jag köra explosiv träning en gång i veckan, ibland i kombination med icke-explosiva övningar (som idag), ibland kombinerat med cardio som längre uppvärmning och ibland rena explosiva pass.

Idag var jag först inte så sugen på att träna men så läste jag ännu en artikel om Sunnerborn i en tidning och helt plötsligt blev jag motiverad att köra ett pass i gymmet.

Dagens pass:

Uppvärming: rephoppning 6-7 minuter

Marklyft, 5x5 reps på 120 kg (körde ett uppvärmningsset på 60 och ett på 100 innan 120 kg)
Frivändningar, 5x5 på 60-70 kg (kändes trögt idag)
Step up med skivstång (100 kg, 60 kg) 5x5 reps
Explosiva upphopp med skivstång 60 kg, 10x10 reps

KB-swingar 32 kg, 5x10 reps
Spänsthopp/vristhopp (raka ben, jobba med vristerna) på stepbräda, 5x25 reps

 
 

Kommentera

Publiceras ej