Jag löptränar ju inte speciellt mycket nuförtiden (max en gång i veckan) p.g.a. skador, och när jag väl gör det så tar jag det rätt lugnt för att inte riskera smärtor i vaderna (främst den vänstra). Idag hade jag dock bestämt mig för att springa exakt 5 km och faktiskt trycka på lite. Bära eller brista helt enkelt!

Överraskande nog så höll vaderna den här gången men jag öppnade lite väl snabbt och stumnade något mot slutet, så jag gick inte under 20 minuter, utan fick nöja mig med 21:05. Det är jag mycket nöjd med och med tanke på hur lite konditionsträning jag kört de senaste månaderna så blev jag lite förvånad att jag ändå har kapacitet att göra under 20 på 5 km om förhållandena är perfekta. 
Jag funderade lite på vad det beror på och kom fram till att det dels förstås beror på en väldigt bra grundkondition men dels också att jag cyklar till jobbet varje dag (c:a 2 mil/dag) och att den vardagsmotionen bidrar till att konditionen hålls på en bra nivå.

Så än en gång vill jag slå ett slag för den viktiga, viktiga vardagsmotionen och att man inte ska underskatta den. Ta cykeln eller gå till jobbet, slopa hissen om du brukar ta den, gå eller cykla till affären när du handlar o.s.v.

P.s. Glömde och säga att efter jag sprungit så Power walkade jag c:a 2 km och avsultade sen med att springa en snabb tusing (1000 meter) på 3:50. 
Det sistnämna var kanske onödigt då jag fick lite ont under vänster fot. Känns som hälsporre som jag har haft tidigare, i början av 90-talet. Får hoppas att så inte är fallet för den brukar vara lite svårläkt.


Dagens träning, löpning,