Efter två dagars vila från styrketräningen så blev dagens och veckans sjunde träningspass ett styrketrräningspass med fokus på basövningar och lite extra fokus på latsen som är en av mina svaga punkter.
Tränade vid 17-tiden och hade i stort sett mitt Nordic Wellnessgym helt för mig själv större delen av passet. Jag är så jäkla glad att jag började träna här. Det känns extremt lyxigt att ha ett gym i samma hus som jag bor och dessutom kunna träna även när det är obemannat och då få köra helt i lugn och ro utan en massa andra människor. Känns verkligen grymt bra!

Började som vanligt med fem minuters rephoppning som uppvärming och sen lite lätt stretch för att mjuka upp leder och muskler.

Basövningar:
Frivändingar uppvärmningsset 40 kg (10 reps)
Frivändningar 60 kg (3x6)
Körde sen ett par på 70 kg och provade en på 80 kg.
Marklyft 100 kg (3x6)
Benböj Smithmaskin 100 kg (3x6)

Latsträning:
Chins med avstamp från golvet (3x10)
Latsdrag 60 kg (3x10)
Latsdrag/pulldown (bilden) 60 kg (3x10)

Satte mig sen i roddmaskinen för att köra en snabb femhundring vilket jag inte har gjort på något år. Kör ju oftast bara längre pass på 5000 meter och milen där jag gjort stora framsteg de senaste månaderna med en bit under 19 på 5K och 38:40 på milen. 
Har egentligen bara provat 500 meter på tid ett par gånger och då var det på måttliga 1:35 eller måt sånt. Var nog över ett år sen. Tänkte därför ge mig på att gå under 1:30 som inte borde vara omöjligt.
Drog upp ett tempo där jag låg någon sekund under 1:30 men fick så mycket mjölksyra i att jag tappade tempo och när jag insåg att jag inte skulle klara 1:30 så bröt jag med 100 meter kvar.
Var nog helt enkelt lite för stum efter passet och efter veckans tuffa träning.

Nästa gång jag kör rodd så ska jag vara mer förberedd och då kommer inte 1:30 vara några som helst problem.